2011-01-08 ? 01:34:44

Svar från frågestunden!

Är ett arabiskt fullblod en bra första häst?
svar: Det beror på hästen och hur kunnig man själv är. Det finns vad jag vet inga hästraser som är mer eller mindre lämpade som föstahästar, det beror på den enskilda individen och på dig själv :)

Har du några tips om man ska skaffa en första häst?
svar: Man ska provrida många olika hästar, även om allt känns rätt med den frösta man provrider. Sen skall man tänka noga igenom vad man vill göra, och använda hästen till. Vill man rida dressyr eller hoppning? Eller vill man göra bådeoch? Eller kanske rida western..? Sen måste man känan efter själv om man klarar av det ansvaret, och har pengarna för det.

Vid vilken ålder fick du mens?
svar: jag var 14 år då jag fick min mens.

hur länge har du ridit ?
svar: Sedan jag var något år gammal, vi fick familjens första ponny samma år som jag föddes :)

hur länge har du haft B ?
svar: jag har haft honom i 2½ år :)

har du rökt ? eller röker du ?
svar: jag röker tyvärr..

vad är din drömhäst ??
svar: Kanske en PRE eller en till welsh cob? Näe, Breitling är min drömhäst!

vilken är din favorit färg ? alltså häst.
svar: En bra häst har ingen färg ;) En bra häst är vacker i vilken färg somhälst!
Men måste jag välja en färg så är det nog isabell och svettfux.

vilket namn på en häst skulle du vilja ha om du hade ett föl som du fick döpa ??
svar: svår fråga, beror på vad det är för ras och vad det är för kön :) Men får jag ett hingst cobbföl någon gång i framtiden skulle den nog få heta Lurifax eller något "trollskt"..

Vad var det för jobbintervju du har gått på ?
svar: som ekonomibiträde i en resturang :)

Vilken va din Första "Egna" häst, ponny?
svar: om fodervärd räknas så var det Princip ett russ jag hade på foder. Annars så är det Breitling :). Men egentligen så var det väl våra ponnys vi hade då vi var små, då dem var "familjens" men dem tillhörde mer mina systrar än mig :)

Vilken är ditt bästa tips på att börja trickträna?
svar: Börja med lite lätta saker som vacker hov, eller puss.

vilka bloggar följer du dagligen?
svar: jag följer carinadahl.com och fdahl.blogg.se dagligen. :)

Har du eget stall eller hyr du stallplats?
svar: Vi hyr boxplatser, men vi sköter hästarna själva. men vi delar stallet med min bästa väns familj som ochså hyr där. Men deras hästar går för det mesta på lösdrift. Så i princip eget stall :)

Lär du ut hur man lär in buga på en häst?
svar: Ja det kan jag göra, men inte över internet.

Vilka trick han Breitling?
svar: flema, buga, spansk skritt, targeting (sätta mulen på targeting "prylen"), vika ihop sig, början till pligijee (stavning?). Har säkert glömt något.. JO! puss ochså! ..Dock har vi inte tränat bugan på typ 1 år.. haha!

Äger du bara Breitling?
svar: Japp han är den enda häst jag äger, men sen äger ju jag Fiffi som är en kinesisk nakenhund. Men hon är mest med syrran numera. Men mammas katt tror att hon äger mig! haha!

Vilken är din favoritfärg på utrustning till b? :)
svar: Jag tycker han är finast i mörkbrunt :), på sadel och träns då. På schabrak och benlindor är det väldigt olika. Men brunt, marinblått, mossgrönt.. Jag är faktiskt sugen på en vinrödaktig utrustning i "sammett" på schabraket och matchande fleecebandage till :). Men jag vet inte riktigt..

Vad är ditt mål under 2011? (tävling?)
svar: Nja.. Mitt mål är inte tävling i år. Men kanske startar någon klubb för skojjs skull. Men mina mål för i år är att befästa piaffen uppsuttet och även få till passagen skapligt :)! Även påbörja spansk trav uppsuttet utan spö. Det är mina mål med Breitling för iår :)

Hur högt har du hoppat?
svar: 85 cm som högst, och det var med shetlandsponnyn Knasen haha! :)

Har du någonsin tyckt att hästar och ridning är tråkigt?
svar: Haha, när allt bara går åt helvette, hästen är sjuk och hyran är dyr och nordanvinden blåser isvindar upp under kläderna på en. Ja då funderar man om det är värt det ;)!

vad gör du när ingen ser på?
svar: haha, bra fråga!? Jag pillar mig i naveln och tar på mig själv! haha nä men seriöst.. Jag gör väl precis samma saker som annars. Fast gå på toaletten gör jag oftast i min ensamhet.

Av vilken anledning har du tandställning? :) är det för att de är snea,tighta osv.?
svar: Jag har tandställning för att jag har ett bettfel som egentligen skulle opereras, men jag avböjde operationen då jag tycker att jag ser rätt skaplig ut ändå. Men tandställning har jagf ör att försöka korrigera mitt bettfel så gott som möjligt utan operation och för att jag hade snea tänder :)

har du något tips för vad man ska göra för att ta sig ur en psykisk svacka?
svar: Man ska försöka på att fokusera på dem bra sakerna som händer på en dag. Tex att du inte skvimpade ut halva kaffekoppen medan du gick till vardagsrummet, då du brukar göra det jämt! Nä, men det jag menar är attman ska försöka se dem små bra sakerna, och inte fokusera på allt som är dåligt. Sedan är det alltid bra att prata, har man en bra vän som man litar på rekomenderar jag att prata med den i första hand. Har det gått riktigt långt får man ju söka proffisionell hjälp hos prykolog. Men ju mer possitiva tankar ger possitiv energi. Och possitiv/god energi tar till sig annat som är gott. Dålig energi drar till sig andra dåliga energier.. Även om du har en skit dag, le och möt folk med blicken som du passerar på datan, jag lovar man möts av ett leende tillbaka :) (om det nu inte råkar vara världens grinigaste perosn man går förbi då vill säga)

skulle inte du kunna ladda upp fler videoinlägg när ni rider ? :)
svar: Absolut! Visst kan jag göra det, det var även tanken :)

varför köpte du just breitiling?
svar: För att han var precis den hästen jag letade efter. En ponny med storhästkänsla, som var vacker och ung och oförstörd :) dock var han aggresivare än vad jag först trodde då jag köpte honom. Men han är idag världens snällaste och inte det minsta aggresiv längre :)

Är du oskuld?
svar: Nej jag är inte oskuld :)

har du rökt/röker du? testat?
svar: japp

hur högt har du hoppat med ponny?
svar: 85cm med en shetlandsponny :P

Hur högt har du hoppat med häst?
svar: 50-60 cm kanske?

Elefanter eller kameler? ;)
svar: kameler x)

har du några tips till en hästbloggare..
svar: nej tyvär.. det hänger väl mest på sin egen fantasi vad man skall skriva om? :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!