2011-01-04 ? 17:00:23

Mina åsikter om ridskola

Jag är verkligen glad att jag fått ta del av era åsikter ang. ridskola.

Nu ska jag själv berätta var jag tycker. Jag tycker att ridskola är BRA! Det ger barn och ungdommar möjlighet till att rida och sköta snälla ponnyer och hästar. Dem får rida på hästar som är vana vid att det skumpar lite på ryggen innan barnen lär sig rida lätt på rätt sätt och hittat takten. Ridskolan ger barnen väldigt mycket för pengarna. Och det annordnas ofta mindre tävlingar så som blåbärdhoppning och prova på dressyr osv. Sen även klubbtävlingar där barnen och undommarna får låna ridskolans hästar och ponnyer. Vissa ridskolor låter även sina elever åka ut på tävlingar på helgerna.

Många tycker synd om dem "stackars" ridskolehästarna. Varför då?!? Visst jag kan förstå om man tycker synd om en häst/ponny som hamnat på ridskola och verkligen inte funkar där. Som verkligen vantrivs börjar väva och krubbita. Men det är inte så många ridskolehästar jag stött på som som det faktiskt varit synd om. Tänk istället på allt possitivt med att vara ridskolehäst, hur många ponnyer på en ridskola har inte 4-5 skötare? Och varenda skötare Älskar deras sköthäst mest av allt. Det är den ponnyn som får all uppmärksamhet av sina skötare. Dem får massor av pyssel, många fler timmar än en "vanlig" privathäst. Dem får 4 gg mer kärlek från människor eftersom dom har 4 fler som sköter om dem. Och att skumpa runt i en manege med några nybörjare är inte särskillt ansträngande för en häst. Om en ponny går 3 lektioner på en dag så är det inte 3 st stenhårda dressyrpass. Dessutom slussar man alltid in en ny ponny/häst väldigt försiktigt in i verksamheten.  

Om man ser till min ponny Breitling. Jag har inte tid att borsta och pyssla och sköta honom 3 timmar i sträck varenda dag. Jag hinner inte ens rida alla dagar. Och mig är den enda han får kärlek av. Men Breitling har det verkligen inte dåligt och han dör inte av att jag inte rider varenda dag i veckan. Men om man jämför med ridskolehästarna som blir ompysslade och dyrkade av sina elever coh skötare, och som får sin motion 6 dagar i veckan och en vilodag.

Sedan vet jag att ridskolor är väldigt noga med vad dem väljer för hästar till sina verksamheter. Det är inte vilken häst som hälst som hamnar på en ridskola. Och jag tror faktiskt att dem flesta ridskolehästarna trivs med sina jobb. Klart att det finns undantag, det gör det alltid vad än saken gäller. Men jag tycker absolut att det ska finnas ridskolor, jag tycker det är jätte bra. Men det enda jag kan tycka är att vissa ridskolor är lite dåliga på att byta ut sina hästar och ponnyer. Skulel jag ha en ridskola skulle jag försöka byta ut mina hästar i verksamheten var 4-5 år. Men antagligen byts dem ut så sällan bara för att det är svårt att få tag på en bra ridskolehäst idag. Alla avlar ju numera efter att få fram toppklasshästar som är superkänsliga.
Kommentarer
Tilde

Håller verkligen med dig! :D

Alla ridskolehästar hos oss trivs superbra! har inte heller stött på många ridskolehästar som inte blir omhändertagna eller vad man ska säga.

Jag rider och tävlar en superfin ridskoleponny hos oss, externt också ;D

2011-01-04 @ 17:09:54
URL: http://tthelenius.blogg.se/
SletenTjurtask

Kan tycka lite både och.

Min föredetta ridklubb tyckte jag var jättebra till en början. Men i grund och botten så tog dem in hästar som inte trivdes och inte borde vara i en sådan verksamhet. Det var en liten ridskola med för många elever till antalet hästar, vilket inte gör det bättre :)

Sedan tycker jag att de lärde ut väldigt bra där och alla fick möjlighet att utvecklas.



Något annat som är negativt är att det ofta är spiltor på ridskolor vilket inte är så humant för hästarna eftersom att de står inne mer än ute... Vad jag själv vet.



Men håller med dig angående att barn och ungdomar får möjlighet att lära sig från grunden och få ställa upp på tävlingar via klubben. ^^

2011-01-04 @ 17:34:11
jenny

jag håller med dig om att det är bra för barn och ungdomar men fortfarande så om hästarna har så många som skötare och så, så får hästarna nästan aldrig vara ifred vilket gör hästarna aggresiva, så hände det iaf på min förra ridskola..

2011-01-04 @ 17:44:05
Anonym

jag håller med dig om att det är bra för barn och ungdomar men fortfarande så om hästarna har så många som skötare och så, så får hästarna nästan aldrig vara ifred vilket gör hästarna aggresiva, så hände det iaf på min förra ridskola..

2011-01-04 @ 17:44:46
Linn - Devinshed

Jag håller faktiskt helt med dig Natalie. De flesta hästar har det väldigt bra på sina ridskolor, men som sagt, det finns undantag, och det är supertråkigt att man på vissa ridskolor inte byter ut dessa hästar när de visar att de mår dåligt, för att hästen i fråga kanske är en bra ridhäst. Men alla hästar mår inte bra av att ha så många människor runt omkring sig. Menmen.

Lite det jag ville säga också var att OM en häst verkligen vantrivs och vanvårdas på en ridskola, vilket är i stort sett omöjligt egentligen eftersom det varje dag är en massa barn med föräldrar som besöker ridskolan och upptäcker om hästarna vårdas illa. Så jag tycker att det är många som gnäller utan att veta riktigt ibland, för som sagt, det är många som kan säga till om hästarna inte har det bra.

2011-01-04 @ 21:32:13
Karro

Åhh, du skulle vara på våran ridskola ERK! 36 helt välutbildade hästar och ponnysar som alltid gör sitt yttre. Alla hästar verkar trivas utmärkt! Om du vill se dom kika in på Matilda Hedlins bdb 1 januari 2010 och kika lite! Vi har underbart snälla hästar som inte alls verkar vantrivas<3



Men så finns det ju ridskolor som inte är lika bra och hästarna vantrivs, men det är nog inte på så många ställen! :)

2011-01-04 @ 23:25:42
Karro

Åhh, du skulle vara på våran ridskola ERK! 36 helt välutbildade hästar och ponnysar som alltid gör sitt yttre. Alla hästar verkar trivas utmärkt! Om du vill se dom kika in på Matilda Hedlins bdb 1 januari 2010 och kika lite! Vi har underbart snälla hästar som inte alls verkar vantrivas<3



Men så finns det ju ridskolor som inte är lika bra och hästarna vantrivs, men det är nog inte på så många ställen! :)

2011-01-04 @ 23:26:18
Ellen

Skit bra tänk! För jag tänker likadant, för jag hör så många andra klaga på sånt osv, nog för vi har tjocka hästar på min ridklubb, men dom är lyckliga för dom får motion, pyssel och pussar&kramar och även ridpass x antal liksom!

SKIT BRA att du tog upp det! :D

2011-01-05 @ 13:40:06
URL: http://stallkompisarna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!