2011-02-26 ? 16:32:14

Det är inte du som ska stå i fokus, det är hästen!



Jag blir så irriterad över denna prestige och attityd som finns i hästvärlden. Varför kan folk inte ta råd och tips från andra för? Jag förstår det verkligen inte. Så fort man försöker hjälpa någon, kankse tipsa om ett foder, eller en viss mineral som kompleterar höet bättre, eller ett tips om hur någon ska få in sin ponny/häst i transporten.. Osv... Så tar människor det som kritik. Jag har lärt mig att bara hålla tyst, inte säga något trotts att jag ibland gärna vill det. Men jag orkar inte bli ovänn med folk för att jag försöker vara snäll och hjälpa till.

Jag är själv otroligt duktig på att ta kritik iaf när det är i stallet och det gäller hästarna. Jag är så väl medveten om att jag inte är någon stjärna, och jag vet att jag har en lång väg kvar både i stallet och i skötseln av hästarna, att gå innan jag anser mig "duktig".

Men folk som inte vet hur man tex rehabiliterar en häst på rätt sätt, dom vägrar ta hjälp många gånger. Jag säger inte att alla är såhär, men det är så himla vanligt. Och sen tas hästen bort i onödan för att personen inte kan underlåta sig att be någon annan om hjälp som vet och kan. Om man får problem med inridningen av sin ponny eller häst, varför ska man låta det bli en prestigesak? Be då någon annan om hjälp kanske inte för ditt eget egos skull, men för din hästs skull. Det är ju faktiskt så att det är hästen som måste stå i fokus. Sätt ditt eget ego åt sidan. Jag tycker det rä så fel att folk tycker att ridning och hästar är en prestigesak, och att folk jämt tänker "jag vet bäst själv, jag hjar minsann haft häst i massor av år!".

Om man inte får in sin häst i transporten, varför ber du inte någon om hjälp då? Istället för att envisas och hålla på i flera timmar? Och om din häst tappar hull lätt, varför kan du inte be någon hjälpa dig att plocka fram rätt foder för att kompletera grovfodret med? Och om din häst fäller dåligt, eller är trött och kanske sur, varför inte fråga någon om hjälp? Den kanske helt enkelt inte får i sig tillräckligt eller rätt mineraler och vitaminer?

Om din häst "rycker" i huden då du borstar den på ryggen eller bara lägger handen där, förstår du då inte att den kanske har ont? Varför rider folk med skitsadlar som dom provar ut själva? Det gör mig så himla frustrerad! Att folk inte kan lägga några extra hundralappar på att få sadeln utprovad av ett porffs! Istället låter dem hästen få gå med en billigare och icke utprovad sadel. Vilket oftast leder till ryggproblem hos din häst.

Om din häst helt plötsligt början vända sig ifrån dig i boxen, eller inte vill komma in från hagen. Då är det något som är fel! Varför har folk så svårt för att se det? Eller rättare sagt, erkänna det!

Det gör mig så himla ledsen. Då jag själv alltid försöker ta till mig kritik på ett bra sätt, oavsett om jag får kritik för att jag inte gör något rätt, så ser jag det possitivt, då kan jag ändra på det. Och jag är inte rädd för att be om hjälp om det är något jag inte förstår eller känner mig kunnig nog för. Låt hästen stå i fokus och gräv ner ditt eget ego. För det är inte dig det handlar om i stallet, det är din häst!
Kommentarer
Mirjana

Jag hååller helt med dig, men jag är en sån som skulle bli överlycklig som ett galet fangirl om någon sa åt mig vad jag gjorde dåligt och bra och hur jag ska göra det bättre. :D

2011-02-26 @ 17:59:02
Karro

jag håller med dig! Har varit tvungen att byta stall 3 ggr nu pga just sånt som du tagit upp.. det är helt galet :S jag och min mamma har hästen tillsammans och emellanåt när vi inte är i stallet går mkt tid åt att få ur sig hur mkt man tröttnar på folk när man ser hur illa de behandlar sina hästar egentligen .. tragiskt är det.. + till dig som tar upp det i inlägget för det blir bara vanligare och vanligare. Hästen verkar inte vara individer, utan maskiner för dom.



// karro

2011-02-26 @ 21:52:24
URL: http://iloveeco.blogg.se/
erica skogh

det e som en av mina kompisar som brukar säga" nje, inte med den här rasen"



jag blir bara så jävla arg när man tjäftar emot om sånt... bara larvigt ju!

2011-02-27 @ 13:32:24
URL: http://ericaskogh.bubbleroom.se
Tina

Hästfolk är en klass för sig själva..

Förstår mig inte på sådana som inte kan ta emot bra råd osv. som du säger...

2011-03-02 @ 22:11:35
URL: http://tinalicious.webblogg.se/
Jojjo

Har du någon gång hört talas om pojken, pappan och åsnan som skulle till marknaden?

Hursom helst kan du ju också tänka på att ingen har bett om att höra vad du tycker, så då kan du ju inte förvänta dig att folk blir glada av att få höra din åsikt. Du har ju heller inte någon aning om vad dessa människor testat och inte testat och trots allt är det ju hästens ägare som känner hästen bäst.

Håller nog med dig om att det är dumt att inte våga fråga om man är medveten om att man har ett problem.

2011-03-04 @ 18:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!