2011-02-27 ? 13:18:16

det allmäna intrycket!


Enligt mig ska en häst vara ren när man beger sig ut på ridtur, eller ska rida i ridhuset. Jag skulle aldrig rida iväg på en synbart smutsig häst. Dels ska hästen vara ren för att utrustningen inte ska skava eller bli sliten. Sen så hör det till allänt vett och ettiket! Jag tål inte folk som rider iväg på sina skitiga hästar med kissfläckar och bajsfläckar eller helt leriga ben. Fine jag förstår hur det är att inte ha spolspilta. Eftersom vi inte har någon. Men man får fortfarande göra sitt bästa för att borsta sin ponny eller häst noga.

En hästs rumpa ska inte bli vråldammig av att jag drar fingrarna egenom pälsen ett par gånger. Personligen skulle jag tycka det var rgymt pinsamt att sitta upp på en smustig häst.

Sen förstår jag inte detta med skitig utrustning. Vad är ditt problem? Hur jobbigt eller svårt är det att göra rent din hästs träns en gång i veckan och puttsa upp och smörja in sadeln? Det ger ett betydligt trevligare intryck då man har rena saker. Plus att grejjerna inte slits ut och blir fula lika snabbt om man vårdar dem.

Och det här med omatchande saker förstår jag inte heller mig på. Man köper sig ett snyggt träns i passande färg till sin sadel/sadlar. Sedan köper man några snygga stilrena schabrak, absolut inte vojlokar! Och lindar benen eller använder ett par snygga RENA skydd.

Jag gör alltid rent skydden till hästen jag ridit. Skydden blir alltid dammiga, leriga eller ja smutsiga. Så det går på två röda att spola av dem. Man tar och spolar dem med en hård stråle varmt vatten. Om man inte tycker det är tillräckligt rent efter det, ja då är det bara ta fram diskborsten coh lite diskmedel och skrubab rent dem.
Jag skulle aldrig sätta på en häst smustiga skydd. Vilket jag vet att för många gör.

Sen vill jag gärna ta upp det där med ridning i mjukisbyxor.. jag har själv gjort det vid vissa tilflällen coh det är het okej att rida i mjukisar ibland. Och visst jaghar väl någon spontan bild där jag har mjukisar. Men personligen skulle jag tycka det var pinsamt att ha en "fotosession" där jag skumpar runt på min häst i mjukisar?!? Alla har ridbyxor och det tycker jag är snyggast. Man kan ha nästan vilken tröjja som hälst till ett par snygga ridbrallor, desutom är dem sköna! Och pricken över i:et är att ha ett par snygga ridstövlartill. Så dumpa mjukisarna hemma. Du kan ha på dig dem när du fixar och donar i stallet. Men innan du sätter dig i sadeln, byt till ett par ridbyxor.

Rider du på en smustig häst, i mjukisbyxor. Och använder leriga och dammiga skydd, med ett träns som inte har samma färg som sadeln, och ett gammalt noppigt och slitet schabrak. Ja då ska du inte tro att någon tar din ridning på allvar. jag anser inte att folk som rider med smustig utrustning eller på smutsig häst är seriösa. Det är inte ens jobbigt eller svårt att hålla sina saker och sin häst rena.



Kommentarer
kristina N

Håller helt med.

Alltid ar jag varit nog med att se till att allt är rent, har alltid putsat sadeln och tränset efter varje gång jag har ridit, aldrig haft te x brunt träns och svart sadel, eller mässing spännen på sadeln och silver färgade på tränset. Och sedan håller man inte hästen helt ren kan den få skav sår, krustor och mugg på benen, till och med att man inte ser sår under all denna skit som många lämna kvar på hästar.



2011-02-27 @ 18:20:46
URL: http://kristinanorrman.blogg.se/
Nadia

Jag håller med, det är inte trevligt med smutsiga hästar. Nej man behöver inte ha en spolspilta, men man kan ju borsta noggrannare eller ta en spann med vatten och en svamp om det är en sån typ av smuts.

2011-02-27 @ 20:23:00
Gillis

Måste bara poängtera! Det är inte så lätt att få vita hästar rena om du trodde det och sen gör man ju så gott som att hålla allt rent men alla har inte varm vatten i stallet >.<

2011-02-27 @ 22:14:34
URL: http://icandys.blogspot.com
amanda hedman

Herregud spelar det sådan stor roll om man har grejer som inte matchar? Man rider för att det ska vara kul inte för att hålla på och vara snygg, hästsport är en skitig sport och thats it. Det viktiga är att det är bekvämt för hästen, och som du skrev i förra inlägget så är de hästen som ska stå i fokus och jag tror knappast att hästen bryr sig om man har en brun sadel och svart träns eller om det är lite lera som är svårt att få bort på benet t.ex. Herregud!

2011-03-02 @ 18:36:38
Julia

Hahahaha, du är väl ändå inte helt seriös? ;D

Visst är det viktigt att hålla utrustningen, och de delar av hästen som är i kontakt med utrustningen, ren. Men inte för att det ska snyggt ut, utan för att hästen inte ska få skav.

Matcningen, på riktigt?! Vem bryr sig om man har brunt träns och svart sadel, allra minst hästen iallafall!

2011-03-04 @ 17:36:19
URL: http://zebracolours.blogspot.com/
JulleBulle

ha ha, förstår vad du menar med mjukisar men när de e så jävla kallt så måste man ju nästan ha mjukisar över ridbyxorna x) ha ha jah fryser så jäkla mycke men de e inte en vacker syn med ridbyxor de håller jah med om ;)

2011-03-04 @ 20:05:48
Anonym

Vad är det för fel på vojlockar? De har precis samma funktion som ett schabrak. Om det är fint är en annan sak, men skadar det hästen? Nej. Ärligt talat så tyder det på att du bryr dig mer om utseendet än själva hästen. Själv så tar jag hand om en häst med svarta träns och en brun sadel. Jag har aldrig mött någon som har reagerat på det, kanske för att de faktiskt fokuserar på mig och hästen när jag rider? Ett duktigt ekipage behöver inte flytta fokusen från ridningen till utrustningen. Då så kan man lika gärna ställa sig och kolla på en välmatchad hästskyltdocka.

2011-03-27 @ 21:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!