2010-12-17 ? 17:04:56

om åldersgränsen för ponny!

Jag är 161 cm lång och väldigt späd i kroppen. Jag ser ut som en mygga på stora hästar. Ser även liten ut på Naranjo som är en väldigt liten storhäst knappt 160 i mkh. Jag är vuxen och får enligt reglerna inte tävla ponny. Eller jag får starta utom tävlan sålänge Breitling klassas som ungponny. Sen får jag ta upp honom till storhäst, men där har en ponny många gånger väldigt svårt att hävda sig. Och för en sattsande vuxen ryttare MÅSTE man tydligen ha storhäst. Men som jag som verkligen ser ut som en pygme, och det blir för tungt för mig att rida ihop en storhäst.

Jag tycker att reglerna borde ändras, och att det skall finnas vuxenklasser för ponny, där det hänger på vikten och längden istället för åldern. Jag vet många exempel på förlånga ponnyryttare som envisas att rida ponny även fast dem ser ut som jättar, och det är helt okej för dem är under 18år! Det tycker jag är skandal! Men visst jag tycker det skall finnas barn, undom och vuxen klasser för ponny.

Själv kommer jag i framtiden försöka sattsa på WE för att kunna tävla min ponny. Men det är egentligen inte det jag är intresserad av. Men jag vill att min ponny ska bli tävlad.

Tycker ni att det är okej så som systemet ser ut idag? Att jag som är alldelens lagom på min ponny och är 21 år, men inte får tävla rättvist mot andra ponnyer. Eller tycker ni att den toklånga ryttaren som envisas med att fortsätta tävla sin ponny som är för liten, och är under 18år att det är okej? Jag vet många exempel på förstora ryttare som tävlar ponny.. Jag tycker det borde vara längd och viktgränser, med måttstock och våg! Och sedan särskillda grupper för barn, ungdommar och vuxna som tävlar ponny.


Jag och min systers halvblod Gucci, som både är nätt och klassas som liten storhäst..

Kommentarer
veronica - olycksflikkan@bdb

Jag håller helt med dig!

ag är 154 ca, vägen max 50 kg. har min d-ponny som är perfekt för mig, har iofs också en storhäst nu som är nyinköpt, men han är 158 och jag ser nästan lite liten ut på honom(!) och hur det än är ska man upp i klasserna så kan knappt en sån liten häst mäta sig med större hästarna.

Jag tycker det är tråkigt. så jag håller med dig helt.

Fram med måttstock, våg och nya regler!!!



Vi som är små måste ju också kunna ha hästar som passar våran storlek.

.

2010-12-17 @ 19:38:30
Ida *Meya o Tex mamma*

Tycker du är väldigt klok Natalie! Håller med om i alt du skriver. Skitsvårt för oss korta att rida ihop en sån stor häst. Varför ska vi va tvugna att kämpa så mycke mer än de som är runt 170 långa.. Nepp inte okej!

2010-12-17 @ 19:51:19
URL: http://premiercru.webs.com
Amanda

Har också tänkt på det där, och håller verkligen med dig. Men det är ju jobbigt för de som är långa och tunga (under 18 år), för isåfall får de inte tävla ponny? Å andra sid an måste man ju tänka på hästen först och främst.. :)

En klass för de under 18 och en för vuxna. Och om man väger för mycket klassas man upp som vuxen. (För längden skadar ju inte hästen, det gör däremot vikten.) ^^

2010-12-18 @ 18:31:37
Lina :)

Håller helt med, visst jag är visserligen bara 13 x)

men alla i min ålder är faktiskt jättelånga och får rida alla de " stora " hästarna som är upp til 170 cm, medans jag får nöja mig med små gotlandsruss, fjordingar och andra småhästar :D

och jag menar, om ryttaren passar bäst till ponnyer så ska det vara så ?

2010-12-18 @ 21:36:15
URL: http://borgstromlina.blogg.se/
@Horseinfo

Hållet helt med dig!;)

2010-12-19 @ 12:34:13
amanda

längden skulle ju vara bättre istället för "18års gränsen". Men vikt är ju svårt, jag menar en en fjording orkar mer än en connemara, så vikt är ju svårt att sätta regler på, och man kan ju inte göra en vikt för varje hästras.. :)

2010-12-22 @ 23:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!