2010-12-01 ? 17:17:46

Lösdrift, inget för Naranjo!


Nyss när jag och syrran kom till stallet och skulle ta in grabbarna, så hör jag bara ett tjut! Antagligen var det Breitling som skrek!

Naranjo sprängde staketet in till Breitlings hage. Han sprängde staketet i protest mot att vi kom till stallet så sent.. Naranjo tycker inte alls om att vara ute när det blivit mörkt. Och han blir ett riktigt odjur. Så helt plötsligt så står grabbarna i samma hage. Men tack och lov började dem inte slåss, dem sprang bara runt en stund men vi fick tag i dem direkt då vi kom till hagen.

Men men.. Nu blir det till att laga staketet... igen... Känns som att vi lagar staketet hela tiden. Lite tröttsamt måste jag säga. Men nu är grabbarna inne i varma stallet iaf. Ska dit igen efter att vi ätit middag. Då ska jag mocka och fixa Breitling och lägga in mera torv till honom.

Altså, Naranjo spränger ju inte staketet för att mörda Breitling. Men han blir knäpp när han inte får komma in. Så alla ni människor som hävdar att "alla hästar kan gå på lösdrift" där har ni fel. Breitling skulle inte heller klara av att gå på lösdrift. Han tar dock inte till lika drastiska metoder som Naranjo. Men han älskar att få komma in. Det märktes tydligt i sommras. Han stog enbart och hängde vid grinden och ville bara in.

Vi har ju en lösdrift som tillhör stallet där mina vänners hästar går. Dom hästarna trivs jätte bra på lösdrift och älskar det. Men man kan inte säga att alla hästar kan gå på lösdrift. För enligt mig stämmer inte det. Man kan inte heller säga att alla hästar kan stå på box.

Klarar din häst av att gå på lösdrift?
Kommentarer
Natha

Min ponny klarar av det och bryr sig inte så mycket om han får komma in klockan fem eller tolv på natten, men visst vill han in till sin mat. Hästen däremot skulle bli deprimerad om han var tvungen att gå ute jämt, dessutom så fryser han lätt. Han gick på lösdrift som unghingst och slutade då växa, så han är absolut inget lösdriftsmaterial..

2010-12-01 @ 17:30:43
-

min ponny går på lösdrift:) Han trivs jätte bra :)

2010-12-01 @ 18:07:26
Anonym

det handlar väl om rutiner och vad hästen är van vid ;) på lösdrift äter dom ute, har "box" ute (som dom kan gå in och ut ur), har hektar mark att patrullera på osv. Klart hästen vill in när den bara har en "liten" hage utan mat eller skydd - det vill mina också! Men hade jag ställt dom på en riktig lösdrift hade de stormtrivts!

2010-12-01 @ 19:16:13
Sandra

Hej, mitt varmblod som jag köpte i början av sommaren klarar av att stå på lösdrift alldelens utmärkt :) han hade aldrig gjort det innan han kom till mig men han trivs lika bra i box och lösdrift :)

2010-12-01 @ 19:42:22
Ida *Meya o Tex mamma*

Varför går inte Naranjo och Bretling tillsammans? :)

2010-12-01 @ 20:18:36
URL: http://idelia.blogg.se/
Sofy

Min ponny har stått på lösdrift hela sitt liv, förutom de senaste åren när han stått hos oss i box. Han passar nog mer för lösdrift, då han skiter precis ÖVERALLT i sin box, inte gärna vill gå in från hagen och speciellt på somrarna så märker man hur han älskar att gå ute dygnet runt i sommarhagen. :) Håller verkligen med dig om att lösdrift inte är för alla! Vet en hel massa hästar som aldrig skulle klara av ett dygn på lösdrift ens, haha.

2010-12-01 @ 21:55:27
URL: http://styledbysofy.blogg.se/
@Nattfarii

Alla våra 8 hästar har gått på Lösdrift hela sitt liv :)

Jag tror att från början klarar alla hästar av det, men om dom hela livet stått i stall så kan man inte byta bara sådär ;)

Jag tror det beror på hur hästen är uppfödd :)

2010-12-01 @ 23:07:16
Anonym

Figaro hatade att vara ute för länge, på sommarbetet stod han vid grinden och stampade och fnös runt 15 tiden varje dag!! :P

2010-12-02 @ 00:08:03
Isabelle Stolt

Min häst skulle inte heller kunna gå på lösdrift. I sommras när de stod ute på natten tog hon alltid ner översta tråden. Vid grinden då så hon slängde bara i väg handtaget, sen gick hon ut och in i sin box^^ De hittade henne också ett antal gånger utanför ridhuset. Hon hade då ingen lust att vara ute och käka gräs hela natten minsan:P

2010-12-02 @ 01:15:12
URL: http://towardslife.blogg.se/
Janina

Våra tjocka islänningar trivs med det men dom brukar få lite tråkgt o springer därefter igenom vårt trästaket som har tjockar bredor och stolpar. står dom i box blir dom oroliga redan efter några timmar

2010-12-02 @ 14:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!